Introduktion
Velkommen til Descom A/S’ adfærdskodeks. Som en af Danmarks førende IT-leverandører har vi etableret denne kodeks for at definere vores etiske principper og standarder, som vi forventer, at alle vores leverandører og partnere følger og efterlever. Hos Descom A/S består vores team af erfarne professionelle med en dyb forståelse af de nyeste teknologier og branchestandarder. Vi arbejder tæt sammen med vores kunder for at forstå deres unikke behov og levere skræddersyede løsninger, der passer til dem.
Almindelige vilkår og betingelser
Adfærdskodeksen er bindende for alle leverandører, der leverer varer, tjenester og arbejdskraft til vores operationer og projekter. Den definerer vores forventninger til, at leverandører handler i overensstemmelse med gældende love og opfører sig ansvarligt, etisk og med integritet. Vi forventer, at vores leverandører aktivt arbejder for at beskytte og fremme menneskerettigheder, arbejdsrettigheder, miljøet og andre etiske hensyn.
Dette adfærdskodeks fastsætter minimumsstandarder, og vi forventer, at leverandører altid stræber efter højere etiske standarder. Overholdelse af både internationale og nationale love er en forudsætning, og hvor både lovgivningen og vores standarder adresserer det samme emne, vil den højeste standard altid være gældende.
Vi anerkender også, at implementering af etiske standarder og sikring af etisk adfærd i vores forsyningskæde er en løbende proces og et langsigtet engagement, som vi deler med vores leverandører. Vi er åbne for dialog og samarbejde for at opnå og opretholde høje etiske standarder, og vi forventer, at vores leverandører er villige til at deltage i denne proces.
Menneskerettigheder og arbejdsrettigheder
Leverandører skal beskytte og fremme menneskerettigheder og arbejdsrettigheder og aktivt tage hånd om bekymringer, når de opstår. Som minimum skal de overholde nationale love og aktivt arbejde for at opnå overensstemmelse med internationale standarder og rammer for menneskerettigheder og arbejdsrettigheder.
Respekt for menneskerettigheder og arbejdsrettigheder
De grundlæggende principper i Verdenserklæringen om Menneskerettigheder fastslår, at alle individer er født frie og lige i værdighed og rettigheder i alle aspekter af livet. Alle har ret til liv, frihed, værdighed, frihed og personlig sikkerhed. Vi forventer, at vores leverandører opretholder og fremmer sådanne rettigheder for medarbejdere, leverandører, underleverandører og de samfund, hvor de opererer.
Ingen udnyttelse af børnearbejde
Leverandører må ikke deltage i udnyttelse af børnearbejde og skal tage de nødvendige foranstaltninger for at forhindre ansættelse af børnearbejdere. Vi definerer børn som personer under 18 år, og det er afgørende, at børn ikke ansættes i arbejde, der kompromitterer deres sundhed, sikkerhed, mentale og sociale udvikling samt uddannelse.
Ansættelse er frivillig
Leverandører må ikke anvende tvangsarbejde og skal respektere arbejdernes frihed til at forlade deres arbejdsgiver.
Foreningsfrihed og retten til kollektive forhandlinger
Leverandører skal anerkende arbejdernes ret til at danne eller tilslutte sig fagforeninger og deltage i kollektive forhandlinger. Selvom dette kan være begrænset af national lovgivning, forventer vi, at vores leverandører har en åben holdning til fagforeningsaktiviteter.
Lønudbetaling
Som minimum skal leverandører opfylde nationale mindstelønsstandarder eller ILO’s lønstandarder. Derudover skal de sikre, at en løn, der dækker de basale behov såsom mad, bolig, beklædning, sundhedspleje og uddannelse samt tillader økonomisk uafhængighed, altid er opfyldt.
Ingen diskrimination
Leverandører må ikke diskriminere i forhold til ansættelse, løn, afskedigelse, pensionering og adgang til uddannelse eller forfremmelse på baggrund af race, national oprindelse, kaste, køn, seksuel orientering, politisk tilhørsforhold, handicap, civilstatus eller HIV/AIDS-status.
Ingen hård eller umenneskelig behandling af medarbejdere
Vi forventer, at vores leverandører aldrig udøver fysisk mishandling, disciplinær straf, seksuelt misbrug, trusler om seksuelt og fysisk misbrug eller nogen form for trusler og misbrug mod deres medarbejdere.
Arbejdsforhold og miljø
Arbejdsforholdene skal være sikre og hygiejniske. Leverandører skal sikre trygge og hygiejniske arbejdsforhold for deres medarbejdere og implementere passende foranstaltninger for at forhindre ulykker og sundhedsfarer forbundet med arbejde.
Arbejdstiden er ikke overdreven
Leverandører skal sikre, at arbejdstiden overholder nationale love og internationale standarder. En arbejdsuge på 7 dage må ikke overstige 48 timer, og medarbejderne skal have mindst én fridag om ugen. Overarbejde skal kompenseres, begrænses og være frivilligt.
Regelmæssig og kontraktlig ansættelse
Alt arbejde skal udføres på baggrund af et anerkendt ansættelsesforhold gennem skriftlige kontrakter etableret i overensstemmelse med internationale konventioner og national lovgivning. Leverandører skal sikre ferie, ydelser og beskytte sårbare grupper i overensstemmelse med disse love og konventioner.
International humanitær lovgivning
Leverandører involveret i væbnede konflikter eller som opererer i konfliktområder skal respektere civilbefolkningens rettigheder i henhold til international humanitær lovgivning. De må ikke deltage i aktiviteter, der direkte eller indirekte initierer, opretholder eller forværrer væbnede konflikter og krænkelser af international humanitær lovgivning i henhold til Genèvekonventionerne I-IV og tillægsprotokoller. Vi forventer, at leverandører anvender en “gør ingen skade”-tilgang til mennesker påvirket af væbnede konflikter.
Ingen indblanding i våben og kriminelle aktiviteter
Leverandører må ikke deltage i udvikling, salg, fremstilling eller transport af miner, klyngebomber eller komponenter eller andre våben, der bidrager til overtrædelser af international humanitær lovgivning, som er omfattet af Genèvekonventionerne og protokoller. Vi forventer også, at leverandører ikke deltager i nogen ulovlig eller kriminel aktivitet og aldrig er forbundet med, støtter eller er involveret i nogen form for terroraktiviteter.
Miljøbeskyttelse
Descom A/S har som mål at minimere miljøskader forårsaget af vores indkøbsaktiviteter, og vi forventer, at vores leverandører og samarbejdspartnere agerer miljøansvarligt. Dette indebærer overholdelse af gældende nationale og internationale miljølove og efterlevelse af Rio-erklæringen om miljø og udvikling. Som minimum forventer vi, at leverandører aldrig støtter eller deltager i ulovlig skovrydning og aktivt håndterer spørgsmål relateret til korrekt affaldshåndtering, genanvendelse, bevarelse af knappe ressourcer og effektiv energianvendelse.
Antikorruption
Descom A/S definerer korruption som misbrug af betroet magt til privat vinding, herunder bestikkelse, svindel, underslæb og afpresning. Vi er stærkt engagerede i at undgå korruption og sikre høje standarder for integritet, ansvarlighed, retfærdighed og professionel adfærd i vores forretningsrelationer. Vi forventer, at vores leverandører har samme tilgang, følger god og fair forretningsetik, tager foranstaltninger til at forebygge og bekæmpe korruption og overholder internationale konventioner samt internationale og nationale love.
Klager
Vi opfordrer alle leverandører og leverandørmedarbejdere, der støder på korrupte handlinger, krænkelser af menneskerettigheder eller arbejdsrettigheder eller nogen af de standarder, der er fastsat i denne adfærdskodeks, til at indgive en klage til Descom A/S. Vi tager alle klager alvorligt og vil aktivt samarbejde om at tage hånd om og løse dem.